Hideo Kojima je zpět a znovu se chystá rozdělit herní komunitu. Jeho připravovaný projekt OD, exkluzivní hororová hra pro Xbox, má být podle jeho vlastních slov „něčím úplně jiným“ – a prý se připravte na to, že reakce hráčů budou extrémní.
OD: hra, film a něco mezi tím
OD byla poprvé oznámena už v roce 2023, ale Kojima se klasicky držel tajemství. Víme, že se na projektu podílejí herci Sophia Lillis, Hunter Schafer a Udo Kier, a významnou roli má i režisér Jordan Peele, autor hororů Get Out a Nope.
Kojima popisuje OD jako „hru, film a zároveň nový druh média“. Co to přesně znamená, zatím nikdo neví – ale pokud se podíváme na jeho předchozí projekty, můžeme čekat mix experimentálního vyprávění, audiovizuální show a mechanik, které tu ještě nebyly.
„Hodnocení přijde až za 10 nebo 20 let,“ říká Kojima
V rozhovoru pro magazín Ssense tvůrce přiznal, že se připravuje na vlnu kritiky:
„Lidé to buď budou milovat, nebo nenávidět. To je v pořádku. Skutečné hodnocení přijde až za 10 nebo 20 let.“
Tento přístup není pro Kojimu nový. Už u Death Stranding tvrdil, že nechce vytvářet hry pro masy, ale pro ty, kteří ocení jeho specifický styl. A čas mu dal za pravdu – titul, který byl při vydání hodně rozporuplně přijat, si postupně vybudoval status kultovní hry.
Horor s nádechem Peelea
Jordan Peele, známý svými originálními a společensky laděnými horory, by mohl dodat OD ještě temnější a nečekanější atmosféru. Kojima už dříve přiznal, že spolupracuje s tvůrci z filmového prostředí, aby posunul hranice toho, co může videohra být. OD tak může být nejen hororovou hrou, ale i interaktivním filmovým zážitkem.
Kojima Productions – studio, které nerado hraje podle pravidel
Kojima Productions vzniklo po odchodu Kojimy z Konami a už prvním titulem Death Stranding ukázalo, že se chce vydávat cestou, kterou se ostatní vývojáři bojí jít. Studio sází na silný příběh, inovace a často i kontroverzní design.
Kromě OD tým pracuje také na akčně-špionážní hře Physint pro PlayStation, která má být duchovním nástupcem série Metal Gear. Ta vzniká i díky Kojimovým osobním zkušenostem – po zdravotních problémech si uvědomil, že chce splnit přání fanoušků a vytvořit něco, co si od něj dlouho žádali.
Kojima znovu riskuje – a to je dobře. OD má potenciál být buď přelomem, nebo fiaskem, ale jedno je jisté: nezůstane bez povšimnutí.