Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram Threads
    OKUJ.CZ
    • Hry
    • Technologie
    • Filmy a seriály
    Facebook X (Twitter) Instagram Threads
    OKUJ.CZ
    Home»Hry»Zakladatel Arkane tvrdě kritizuje předplatné Game Pass od Microsoftu
    Hry

    Zakladatel Arkane tvrdě kritizuje předplatné Game Pass od Microsoftu

    RedakceRedakce20. 7. 2025Žádné komentáře3 minuty čtení
    Weird West / WolfEye Studios
    Sdílej
    Facebook Twitter Threads WhatsApp

    Ve světě videoher to zase vře. Raphael Colantonio, zakladatel slavného studia Arkane (Dishonored, Prey) a šéf současného WolfEye Studios (Weird West), se ostře pustil do Microsoftu. Vadí mu především fungování Game Passu, populární předplatitelské služby, která podle něj ničí trh a možná dokonce stojí za masivními propouštěními v herní divizi Microsoftu.

    Podle něj se ale o tom mlčí víc, než by mělo.

    Game Pass: geniální služba nebo jednosměrka do problémů?

    Na první pohled je Game Pass skvělý – za pár stovek měsíčně získáš přístup ke stovkám her, včetně těch úplně nejnovějších. Pro hráče ideální. Ale právě tahle štědrost může být problém.

    Colantonio tvrdí, že Game Pass je neudržitelný model, který sice teď funguje díky „nekonečným penězům Microsoftu“, ale dlouhodobě ničí rovnováhu trhu. Hry totiž ztrácí hodnotu. Proč by někdo kupoval hru za 70 nebo 80 eur, když ji má v předplatném od prvního dne?

    A právě tohle podle něj tlačí vývojáře ke zdi. Hry v Game Passu sice dostávají peníze, ale často je to méně, než by vydělaly klasickým prodejem. Výsledkem je, že některá studia přicházejí o příjmy a ocitají se v nejistotě.

    Všechno pro AI?

    Jenže propouštění v Microsoftu, kterému Game Pass může (ale nemusí) napomáhat, má ještě jeden rozměr. Microsoft za více než rok propustil více než 15 000 lidí, a to i ve vlastních herních studiích jako je 343 Industries (Halo), Tango Gameworks (Hi-Fi Rush), The Initiative (hra Perfect Dark a studio rozpuštěno) nebo Turn 10 Studios (Forza Motorsport). Důvod? Investice do umělé inteligence.

    Firma plánuje napumpovat 80 miliard dolarů do infrastruktury pro AI – to je o 25 miliard víc než vloni. To už je rozpočet, který nutí přemýšlet, jestli jsou vývojáři a herní studia vůbec ještě prioritou.

    Colantonio ale tenhle argument odmítá. Tvrdí, že je to jen „výmluva“ a že hlavním problémem je podle něj právě zvrácený směr Game Passu, který ohrožuje ekonomický model celého průmyslu.

    Xbox se topí v další krizi. Masivní propouštění, zavírání studií a nejistota

    Někteří se Microsoftu vyhýbají

    Kritika přichází i z jiných směrů. Třeba Michael Douse z Larian Studios (autoři megahitu Baldur’s Gate 3) podpořil Colantonia a přiznal, že i jejich studio se vyhýbalo spolupráci s Game Passem právě kvůli obavám o stabilitu a dlouhodobou udržitelnost.

    Douse řekl, že preferuje přístup Sony, kde si hry žijí delší „životní cyklus“ – nejdřív klasický prodej, později slevy a až po letech dostupnost v předplatném PlayStation Plus.

    Kdo je vlastně Raphael Colantonio?

    Colantonio není žádný náhodný komentátor. Stál u zrodu Arkane Studios, které proslulo především sérií Dishonored, pohlcujícím steampunkovým světem, který kombinoval akci, stealth a bohaté možnosti volby. Později se podílel na Prey (2017), moderní sci-fi s atmosférou jako z nejlepších let System Shocku.

    V roce 2017 ale studio opustil a založil WolfEye Studios, které má na svědomí westernové RPG Weird West. Teď dělají na něčem, co se má podobat Dishonored a mísit ho s Fallout: New Vegas.

    Game Pass Microsoft PC WolfEye Studios Xbox
    Sleduj nás na Google News
    Sdílej Facebook Twitter Threads WhatsApp
    Previous ArticlePrvní trailer na film Mortal Kombat 2 slibuje akci i humor
    Next Article Ubisoft přiznal neúspěch Star Wars Outlaws. Ale chyba prý není ve hře

    Přečtěte si ještě

    Dying Light: The Beast ukáže své drápy jen na silných PC. Techland odhalil požadavky

    Borderlands 4 neskončí po vydání. Gearbox chystá hromadu obsahu zdarma i placených DLC

    Saints Row reboot mohl vypadat úplně jinak. Původně měl být přímým pokračováním trojky

    Rayman slaví 30 let! Ubisoft potvrdil, že se chystá nová hra, ale bude to ještě na dlouho

    Tim Sweeney: Problémy s Unreal Engine 5? To je hlavně chyba vývojářů

    PlayStation Plus v září 2025: Stardew Valley a další pecky zdarma

    Přidej se do diskuze Zrušit odpověď

    Nejnovější zprávy

    Dying Light: The Beast ukáže své drápy jen na silných PC. Techland odhalil požadavky

    2. 9. 2025

    Call of Duty míří do kin! Paramount chystá filmovou adaptaci slavné střílečky

    2. 9. 2025

    Borderlands 4 neskončí po vydání. Gearbox chystá hromadu obsahu zdarma i placených DLC

    2. 9. 2025

    Saints Row reboot mohl vypadat úplně jinak. Původně měl být přímým pokračováním trojky

    2. 9. 2025

    Rayman slaví 30 let! Ubisoft potvrdil, že se chystá nová hra, ale bude to ještě na dlouho

    2. 9. 2025

    Tim Sweeney: Problémy s Unreal Engine 5? To je hlavně chyba vývojářů

    27. 8. 2025

    PlayStation Plus v září 2025: Stardew Valley a další pecky zdarma

    27. 8. 2025

    PlayStation 5 znovu zdražuje. Tentokrát v USA. A prý to ještě neskončilo

    27. 8. 2025

    K-popové lovkyně démonů trhají rekordy. Nejpopulárnější film Netflixu všech dob!

    27. 8. 2025

    Hollow Knight: Silksong má konečně datum vydání. Fanoušci šílí, rekordy padají a Team Cherry myslí i na DLC

    25. 8. 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest Threads RSS
    • Hry
    • Filmy a seriály
    • Technologie

    Okuj.cz je český magazín zaměřený na hry pro PC, PlayStation 5, Xbox Series X/S, PS4, Xbox One, Nintendo Switch a Nintendo Switch 2. Kromě her se věnujeme také filmům, seriálům a technologiím – od procesorů až po grafické karty. Každý den vám přinášíme ty nejčerstvější novinky ze světa videoher, zábavy a moderních technologií.

    © 2025 Okuj.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.