Microsoft se v posledních letech snažil přetvořit Xbox na ultimátní herní platformu. Obrovské akvizice jako Bethesda nebo Activision Blizzard měly posílit jeho pozici vůči konkurenci a zajistit proud exkluzivit pro Game Pass. Jenže realita roku 2025 je dost jiná. Namísto růstu přichází ústup, propouštění a rušení projektů.
9 000 lidí bez práce a studia, která mizí ze dne na den
Na začátku července oznámil Microsoft další vlnu masivního propouštění. Z firmy odchází zhruba 9 000 lidí, což tvoří přibližně 4 % celé pracovní síly. A tohle se bohužel silně dotklo i herní divize – Xbox Game Studios.
Jedním z největších šoků bylo zavření studia The Initiative, které mělo pracovat na očekávaném rebootu Perfect Dark. Projekt, o kterém se mluvilo roky, skončil bez varování. Spolupráce s Crystal Dynamics zřejmě nefungovala, jak se čekalo, a studio se rozpadlo dřív, než stihlo něco pořádného ukázat.
Další ranou bylo zrušení Everwild od Rare – hry, která měla být jedním z vlajkových titulů Xboxu. Vývoj trval roky, ale podle zákulisních informací se vývojáři neustále motali v kruhu a nedokázali si ujasnit, co hra vlastně má být.
A to není vše – skončil i neoznámený MMO projekt „Blackbird“ ve studiu ZeniMax Online, a nový first-person shooter od Romero Games (ano, těch od tvůrce DOOMa) byl pozastaven na neurčito, protože Microsoft zrušil financování.

„Musíme se přizpůsobit strategickým cílům“ říká vedení. Jenže lidé mluví o chaosu
Phil Spencer, šéf Xboxu a Microsoft Gamingu, sice tvrdí, že se firma snaží „zefektivnit strukturu a posílit kreativní týmy“, ale mezi vývojáři a komunitou to moc důvěry nevzbuzuje. Interně se mluví o špatné komunikaci, zmatku a projektech, které mizí doslova přes noc.
Jeden ze zaměstnanců anonymně popsal situaci jako „černou díru, která všechno vcucne a vyplivne jen kosti“. A to není zrovna popis zdravého pracovního prostředí.
Co to znamená pro Xbox jako značku?
Xbox to teď rozhodně nemá jednoduché. Přestože hardwarově konzole Xbox Series X/S stále nabízí slušný výkon (Series X je pořád nejsilnější konzole na trhu), exkluzivity dlouhodobě pokulhávají a je otázkou, kolik se jich prodává. Navíc se Game Pass – dříve jejich tajná zbraň – potýká s otázkami udržitelnosti a růstu.
Ačkoliv už se oficiálně mluví o další generaci Xboxu, fanoušci i vývojáři jsou opatrní. Jak věřit platformě, která během dvou let propustila přes 12 000 lidí a zrušila tolik her?
Microsoft a jeho přístup k hernímu průmyslu
Po akvizici Activision Blizzard (za neuvěřitelných 69 miliard dolarů) se čekalo, že Xbox bude chrlit jeden hit za druhým. Jenže tahle obří integrace zřejmě přinesla víc problémů než užitku. Obrovské množství studií a zaměstnanců znamená složitou strukturu, a když se do toho přimíchá tlak na zisky, škrtá se všude možně.
Microsoft přitom není jediný, kdo řeší krizi – od roku 2022 bylo podle odhadů z herního průmyslu propuštěno přes 35 000 lidí. Ale zrovna Xbox, který tolik sázel na image „domova pro vývojáře a hráče“, je teď symbolem korporátního přístupu, který ničí kreativní ekosystém.
Kam dál?
Microsoft tvrdí, že si uvědomuje nutnost změny, a že tohle všechno je „nutný přechod“ do udržitelnějšího modelu. Ale dokud uvidíme další a další uzavřená studia a zrušené projekty, bude těžké tomu věřit.
Vše teď bude záležet na tom, jestli Microsoft dokáže udržet vývoj u klíčových her, jako je třeba Fable, Gears of War: E-Day nebo Clockwork Revolution. A také na tom, jak zvládne přechod k další generaci Xboxu, která bude muset napravit pošramocenou pověst značky.


Co víme o nové generaci konzolí?
- Xbox chystá nástupce Series X/S. Vedle tradiční domácí konzole vzniká také handheld, abychom mohli hrát na cestách. Vše opět ve spolupráci s AMD. Říká se, že konzole by mohla být uvedena na trh už v roce 2027.
- Sony příští rok vylepší PS5 Pro a v zákulisí pracuje na PlayStation 6, který by mohl přijít kolem roku 2028. Vznikat má také přenosná konzole.
- Technologicky bude nový Xbox pravděpodobně velmi ambiciózní – ale bez her mu to bude málo platné.