Fanoušci rychlých aut a digitálního tuningu zpozorněte – možná se blíží ne úplně šťastný konec jedné z nejslavnějších závodních sérií herní historie. Podle všeho totiž studio Criterion Games a vydavatel Electronic Arts pozastavili práce na nové Need for Speed, a to možná na delší dobu. A aby toho nebylo málo, EA po téměř 20 letech přerušilo spolupráci s portálem Speedhunters.
Need for Speed na vedlejší koleji?
Zpráva se objevila na Instagramu Matthewa Everinghama, dlouholetého fotografa a redaktora právě ze Speedhunters – motoristického blogu, který EA oficiálně podporovalo už od roku 2008. Speedhunters bylo víc než jen doprovod – logo se objevovalo přímo ve hrách, včetně titulu Need for Speed: Shift nebo NFS 2015, a autoři pravidelně sdíleli zákulisní pohledy do designu vozů, ladění stylu a automobilové kultury napojené na herní svět.
Everingham ve svém příspěvku napsal: „Speedhunters je u ledu. EA schovalo Need for Speed do šuplíku a to znamená konec financování. Jsem vděčný za ty roky – za příběhy, cesty a přátelství na celý život.“
Co se děje ve studiu Criterion?
Criterion Games, studio, které stojí za posledními díly série (Heat a Unbound), dostalo podle dřívějších zpráv nový úkol – pomoci s vývojem nové hry z jiné značky EA: Battlefield. Tím pádem se vývoj dalšího NFS zpomalil už začátkem roku. Ale nová zpráva naznačuje, že projekt je možná úplně pozastavený, nebo v tom horším případě i zrušený.
Abychom byli fér, Need for Speed Unbound z roku 2022 sice přineslo pár novinek – třeba animovaný styl s komiksovými efekty a účast rapera A$AP Rockyho – ale u fanoušků vzbudilo spíš rozpaky. Kritizovali nedostatek obsahu, slabou kampaň i příliš úzký výběr hudby. Přesto se soundtrack snažil pokrýt globální scénu a nabídnout i něco mimo klasické USA.
Speedhunters: Od blogu ke kultu
Speedhunters není jen web o autech. Je to komunita, galerie i archiv automobilové kultury. Od startu v roce 2008 spojoval svět digitálních závodů s realitou. Články, galerie, testy a designové koncepty ukazovaly, jak herní tuning reflektuje (nebo inspiruje) skutečný svět. A díky propojení s EA měl Speedhunters silnou základnu.
Ztráta podpory od EA teď redakci dostává do těžké situace – i když někteří autoři (včetně Everinghama) dál plánují tvořit, jen mimo oficiální strukturu EA.
Co bude dál s NFS?
Není to poprvé, co Need for Speed zamrzá. Sérii se během posledních let často střídali vývojáři (Ghost Games, Criterion, EA Black Box) a každá změna přinesla jiný styl: někdy pouliční závody, jindy simulaci, chvíli otevřený svět a jindy zas návrat k retro arkádám.
Série začala v roce 1994 s realistickým The Need for Speed a postupně se vyvíjela až k legendárním dílům jako Underground 2, Most Wanted (2005) nebo Hot Pursuit. Bohužel poslední roky značka často tápala a EA se nedařilo najít trvalý směr.
Jestli bude mít Need for Speed ještě šanci vrátit se na výsluní, to ukáže až čas. Ale zatím to vypadá, že fanoušci si na další jízdu budou muset pořádně počkat – a nebo najít útěchu v legendárních dílech minulosti. A Speedhunters? Ti snad najdou nový směr i bez EA.