Herní svět může přijít o další studio. Romero Games, které vede legendární tvůrci her jako DOOM nebo Wizardry, může zavřít dveře. A podle dostupných informací za tím stojí Microsoft, který údajně stáhl financování jejich rozpracované FPS hry, a to bez jediného varování, den po schůzce. Spolupráce pravděpodobně probíhala s Bethesdou, kterou Microsoft vlastní.
Podle irského serveru TheJournal.ie mělo studio schůzku s vydavatelem jen den před oznámením, že financování končí. Nikdo přitom o žádném problému nemluvil. Vývojáři si mysleli, že jsou v klidu, hra byla v pokročilém stavu, a i když měli obavy z masových propouštění v Microsoftu, věřili, že se jich to netýká.
Bohužel, další ráno bylo všechno jinak. Studio Romero Games je teď oficiálně bez většiny zaměstnanců. O práci přišlo víc než 100 lidí, včetně externích spolupracovníků. Naštěstí to ještě není definitivní konec. Studio teď prochází velkou vnitřní restrukturalizací, a zároveň dostalo několik nabídek na podporu. Všechny momentálně pečlivě zvažují, takže nějaká pomoc ze strany nového partnera je pravděpodobná.
Co o neoznámené hře víme?
Romero Games pracovali na novém, dosud neoznámeném FPS projektu, který měl být jejich největší hrou dosud. Na sociálních sítích to v posledních měsících žilo – Romero dokonce spustil „FPS Fridays“ na Twitchi, kde streamoval a mluvil o klasických i moderních střílečkách.
Vše nasvědčovalo tomu, že se Romero po letech vrátí s plnohodnotnou střílečkou v duchu DOOMa nebo Quaka. Když už se nový DOOM od svých kořenů odklonil. Tak uvidíme, zda k tomu v budoucnu dojde.
Kdo jsou Romero Games?
Studio Romero Games založil John Romero, jeden z hlavních tvůrců původního DOOMa, a jeho žena Brenda Romero, veteránka série Wizardry. Studio vzniklo v irském Galway a první větší titul, který vypustili, byl Empire of Sin (2020) – taktická strategie z období prohibice.
Hra měla velké ambice, ale ne úplně přesvědčivé provedení. Měla sice šmrnc, ale technické problémy a nedotažené mechaniky jí uškodily. Recenze byly smíšené.
Na druhou stranu, Romero Games si spravili reputaci s neoficiálními expanzemi DOOMu – Sigil (2018) a Sigil 2 (2023), které byly přijaty s nadšením. Ostatně, byly tak dobré, že se dostaly i do remasteru původního DOOMu od Nightdive Studios. Fanoušci staré školy je milovali.
Microsoft a vlna zavírání studií
Situace přichází v době, kdy Microsoft masivně restrukturalizuje herní divizi Xbox. Po koupi Activision Blizzardu a ZeniMaxu přišly velké změny – zavřelo se hned několik studií, včetně třeba Tango Gameworks (Hi-Fi Rush), které později oživil Krafton, a The Initiative, kde vznikala moderní verze first-person střílečky Perfect Dark.
Microsoft sice veřejně nekomentoval ukončení podpory Romero Games, ale podle více zdrojů to byl právě on, kdo projekt odstřihl. A co je horší – bez varování. Takový přístup k externím partnerům působí dost necitlivě a naštval i část herní komunity.