Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram Threads
    OKUJ.CZ
    • Hry
    • Technologie
    • Filmy a seriály
    Facebook X (Twitter) Instagram Threads
    OKUJ.CZ
    Home»Hry»Přestaňte zabíjet hry, přejí si hráči. Herní vydavatelé ale protestují
    Hry

    Přestaňte zabíjet hry, přejí si hráči. Herní vydavatelé ale protestují

    RedakceRedakce8. 7. 2025Žádné komentáře3 minuty čtení
    Obrázek: Stop Killing Games
    Sdílej
    Facebook Twitter Threads WhatsApp

    Herní scéna v Evropě zažívá zajímavé drama. Na jedné straně miliony hráčů, kteří říkají dost – Stop Killing Games, tedy Přestaňte zabíjet hry – a bojují za právo vlastnit a uchovat digitální hry, které si koupili. Na druhé straně vydavatelé, zastoupení skupinou Video Games Europe, kteří tvrdí, že požadavky hráčů „omezují svobodu vývoje“ a jsou prostě nepraktické.

    Co se vlastně děje?

    Konec hry, i když ji vlastníš?

    Představ si, že si koupíš hru na konzoli nebo PC – třeba nějaký online akční titul. Hraješ, bavíš se. Jenže za pár let vydavatel vypne servery. A konec. Hra nejde spustit, už si ji nikdy nezahraješ.

    Tohle je realita, na kterou hráči čím dál častěji narážejí. Hry jako The Crew, Battleborn nebo dokonce některé ročníky NBA 2K přestaly být kompletně hratelné, přestože si je lidé koupili jako „plnohodnotný produkt“.

    Stop Killing Games je evropská iniciativa, která chce zákony přinutit vydavatele, aby hry nezabíjeli, když už je prodali. Tvrdí, že takové vypínání je plánované zastarávání, které je nejen nefér, ale brání i uchování herní historie.

    Protiútok: Vydavatelé říkají „ne“

    Jenže vydavatelé (zastoupení Video Games Europe) se ohradili. Tvrdí, že:

    • Udržovat servery není levné
    • Spousta her je navržena od začátku jako čistě online zážitek
    • Soukromé servery nejsou řešení – jsou nezabezpečené a mohou porušovat autorská práva
    • Tato iniciativa by vývojářům „vzala volnost“ – donutila by je dělat věci, na které nemají kapacity

    Zní to jako rozumné argumenty… dokud si neuvědomíte, že hráč, který dal 60, 70 nebo dokonce 80 eur za hru, vlastně vůbec nevlastní nic trvalého. Jen „přístup k obsahu“. A ten může kdykoli zmizet.

    Kdo rozhoduje o tom, co hráč vlastní?

    Jedno velké téma, které tahle debata otevírá, je: Co vlastně kupuješ, když si koupíš hru?

    Vydavatelé tvrdí, že kupuješ jen licenci k používání, ne samotnou hru. Ale z pohledu běžného hráče je to k smíchu. Koupil jsem si disk. Zaplatil jsem. Hraju. To je moje. Ne?

    Evropská legislativa to zatím moc neřeší, ale pokud se Stop Killing Games přehoupne přes všechny byrokratické překážky, může donutit EU, aby se tím začala vážně zabývat.

    Hrozí velké změny pro celý průmysl?

    Pokud se vydavatelé budou muset řídit novými pravidly, mohlo by to znamenat:

    • Více her bude mít offline režim
    • Hry budou muset fungovat i bez serverů
    • Herní firmy budou muset lépe plánovat ukončení podpory

    Pro malé vývojáře to může být komplikace. Pro velké firmy jako Ubisoft, EA nebo Microsoft ale jde hlavně o změnu přístupu.

    Závěr? Hráči se probouzejí. A možná to herní průmysl trochu bolí

    Herní vydavatelé jsou zvyklí, že si pravidla určují sami. Ale dnes se jim do toho snaží mluvit samotní hráči. A to nejen na fórech, ale i na politické úrovni. Stop Killing Games už překročilo milion podpisů, což je pro Evropskou unii důvod, aby se iniciativou reálně zabývala. Do 31. července 2025 můžeš podepsat i ty.

    Ať už se člověk postaví na stranu hráčů nebo vydavatelů, je jasné jedno: digitální hry už nejsou jen zábava – jsou i otázka vlastnictví, svobody a kultury.

    Electronic Arts Microsoft Stop Killing Games Ubisoft
    Sleduj nás na Google News
    Sdílej Facebook Twitter Threads WhatsApp
    Previous ArticleVeterán Doomu na pokraji sil. Microsoft mu údajně odstřihl financování ze dne na den
    Next Article Nový Superman od Jamese Gunna bourá rekordy. Tohle je jen začátek, vzkazuje DC

    Přečtěte si ještě

    Dying Light: The Beast ukáže své drápy jen na silných PC. Techland odhalil požadavky

    Borderlands 4 neskončí po vydání. Gearbox chystá hromadu obsahu zdarma i placených DLC

    Saints Row reboot mohl vypadat úplně jinak. Původně měl být přímým pokračováním trojky

    Rayman slaví 30 let! Ubisoft potvrdil, že se chystá nová hra, ale bude to ještě na dlouho

    Tim Sweeney: Problémy s Unreal Engine 5? To je hlavně chyba vývojářů

    PlayStation Plus v září 2025: Stardew Valley a další pecky zdarma

    Přidej se do diskuze Zrušit odpověď

    Nejnovější zprávy

    Dying Light: The Beast ukáže své drápy jen na silných PC. Techland odhalil požadavky

    2. 9. 2025

    Call of Duty míří do kin! Paramount chystá filmovou adaptaci slavné střílečky

    2. 9. 2025

    Borderlands 4 neskončí po vydání. Gearbox chystá hromadu obsahu zdarma i placených DLC

    2. 9. 2025

    Saints Row reboot mohl vypadat úplně jinak. Původně měl být přímým pokračováním trojky

    2. 9. 2025

    Rayman slaví 30 let! Ubisoft potvrdil, že se chystá nová hra, ale bude to ještě na dlouho

    2. 9. 2025

    Tim Sweeney: Problémy s Unreal Engine 5? To je hlavně chyba vývojářů

    27. 8. 2025

    PlayStation Plus v září 2025: Stardew Valley a další pecky zdarma

    27. 8. 2025

    PlayStation 5 znovu zdražuje. Tentokrát v USA. A prý to ještě neskončilo

    27. 8. 2025

    K-popové lovkyně démonů trhají rekordy. Nejpopulárnější film Netflixu všech dob!

    27. 8. 2025

    Hollow Knight: Silksong má konečně datum vydání. Fanoušci šílí, rekordy padají a Team Cherry myslí i na DLC

    25. 8. 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest Threads RSS
    • Hry
    • Filmy a seriály
    • Technologie

    Okuj.cz je český magazín zaměřený na hry pro PC, PlayStation 5, Xbox Series X/S, PS4, Xbox One, Nintendo Switch a Nintendo Switch 2. Kromě her se věnujeme také filmům, seriálům a technologiím – od procesorů až po grafické karty. Každý den vám přinášíme ty nejčerstvější novinky ze světa videoher, zábavy a moderních technologií.

    © 2025 Okuj.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.