Dneska už nikoho nepřekvapí, když se z videohry stane film nebo seriál. The Last of Us od HBO slaví obří úspěch, Fallout zvedl laťku herních adaptací, a Super Mario Bros. Movie přinesl miliardy. Ale málokdo ví, že už v 90. letech mohl do kin dorazit i slavný Crash Bandicoot. Jenže Hollywood tehdy na hry koukal trochu jinak – a celý nápad smetl ze stolu.
„Videohry? To jsou přece hračky!“
S tímhle se setkal Shuji Utsumi, dnes generální ředitel Sega America a Evropa, ale tehdy jeden z lidí zodpovědných za propagaci herní značky PlayStation. V rozhovoru pro The Game Business zavzpomínal, že se v druhé polovině 90. let snažil dostat Crashe na stříbrné plátno – tedy v době, kdy série teprve vznikala pod křídly Naughty Dog.
Ale odpověď od studií v Hollywoodu byla jasná: „Videohry nejsou umění, jsou to hračky.“ Nikdo je tehdy nebral vážně. V době, kdy ještě nikdo neslyšel o streamingových službách, CGI animacích na úrovni Pixaru a herních značkách vydělávajících víc než filmy Marvelu, se myšlenka na animovaný film o oranžovém vačnatci zdála studiím jako naprostá bláznivina.
A to byla škoda.
Proč by to tenkrát fungovalo?
Crash měl všechno – ikonický vzhled, humor, jednoduchý děj i silné herní zázemí. První díl z roku 1996 byl na PlayStationu obrovský hit. A série pak rostla s každým dalším pokračováním: Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back, Crash Bandicoot 3: Warped a následně spin-offy jako Crash Team Racing, které definovaly dětství celé jedné generace hráčů.
Navíc se tehdy rozjížděla vlna animovaných filmů jako Shrek, Toy Story nebo Madagaskar – a Crash by mezi ně skvěle zapadl. Není divu, že dneska se spousta fanoušků ptá: Proč ještě neexistuje film o Crashovi?

Kdo vlastně Crashe stvořil?
Crash Bandicoot vznikl ve studiu Naughty Dog, které se později proslavilo sériemi Uncharted a The Last of Us. Ale jakmile se Naughty Dog začali soustředit na vážnější příběhové tituly, Crash putoval mezi různými studii a vydavateli. Práva na značku se přesunula od Sony přes Activision až k Microsoftu, který teď vlastní celý Activision Blizzard.
Díky tomu je teď Crash vlastně majetkem Xboxu, i když ho stále vídáme na všech platformách – naposledy v Crash Bandicoot 4: It’s About Time nebo v multiplayerové novince Crash Team Rumble.
Co bude dál?
Teď, když Microsoft vlastní značku Crash Bandicoot a zároveň má zájem o multimediální projekty, není vůbec nereálné, že se k filmové adaptaci jednou vrátíme. Obzvlášť když vidíme, jak dobře fungují animáky podle her (viz Sonic, Mario nebo i plánovaný animovaný Minecraft).
Crash má všechny předpoklady – vtip, výrazný vizuální styl, jednoduchý příběh i nostalgii. Možná už se v zákulisí něco vaří a během pár let nás čeká další herní postava na velkém plátně. A kdo ví – třeba se nakonec Hollywood omluví, že tu šanci tehdy v 90. letech promarnil. Do té doby se třeba dočkáme i nové hry.